Οι νέοι «ανοίγουν τα μάτια τους» σε μια νέα Ευρώπη!
Της ΑΘΗΝΑΣ Μ. ΣΟΥΛΙΩΤΗ*
Στη Sabbioneta, ένα μικρό χωριό της βόρειας Ιταλίας, έλαβε χώρα από τις 5 έως τις 13 Ιουλίου το ευρωπαϊκό πρόγραμμα με τίτλο “Open your eyes”, που απευθυνόταν σε νέους ηλικίας 18-24. Το πρόγραμμα καλούσε τους νέους να ανοίξουν τα μάτια τους – όπως προέτρεπε και ο τίτλος του προγράμματος –, να δουν την πραγματικότητα μέσα στην οποία ζουν από διαφορετική σκοπιά, να αναλογιστούν πάνω σε κρίσιμα ζητήματα που αφορούν στην κοινωνία της σύγχρονης Ευρώπης και να αναδιοργανώσουν τη σκέψη τους.
Στο πρόγραμμα συμμετείχαν 30 νέοι από 5 ευρωπαϊκές χώρες, την Ελλάδα, την Ισπανία, την Ιταλία, την Πορτογαλία και την Ρουμανία. Ο κύριος στόχος του προγράμματος ήταν να φέρει τους νέους μπροστά σε νεωτεριστικές απόψεις σχετικά με την ατομική τους ανάπτυξη και εξέλιξη και να τους βοηθήσει να αποκτήσουν όλες εκείνες τις δεξιότητες που χρειάζονται ως Ευρωπαίοι πολίτες. Ταυτόχρονα, το πρόγραμμα έθετε ως στόχο την εξάλειψη των οποιουδήποτε είδους διακρίσεων που συμβαίνουν στην κοινωνία της Ευρώπης, βάζοντας στο επίκεντρο τους νέους, οι οποίοι ως νέα γενιά με νέες αντιλήψεις και νοοτροπία, είναι αυτή που μπορεί με τις πράξεις και τη δράση της να συμβάλλει προς την κατεύθυνση μιας πιο δίκαιης και ανθρώπινης Ευρώπης προς όλους τους πολίτες της.
Το πρόγραμμα αναπτύχθηκε γύρω από τρία μότο που αποτελούσαν τους βασικούς άξονες του προγράμματος και πάνω στους οποίους εργάστηκαν οι νέοι. Τα τρία μότο ήταν «Εγώ, ο Ευρωπαίος πολίτης», «Δράση ενάντια στις διακρίσεις» και «Η επιχείρησή μου». Κατά τη διάρκεια της βδομάδας κατά την οποία εφαρμόστηκε το πρόγραμμα, οι νέοι ασχολήθηκαν με τα τρία αυτά ζητήματα. Οργανώθηκαν πολλές δραστηριότητες, κατά τις οποίες οι νέοι είτε ως σύνολο είτε σε μικρές ομάδες, έπρεπε να συζητήσουν πάνω σ’ αυτά τα ζητήματα, να αναλάβουν ρόλους, να προτείνουν λύσεις, να παίξουν διάφορα παιχνίδια, με στόχο πάντα να αναθεωρήσουν τις απόψεις τους και να συνειδητοποιήσουν την ιδιότητά τους ως Ευρωπαίοι πολίτες.
Μάθημα 1ο
Στις πρώτες μέρες του προγράμματος, δόθηκε περισσότερο έμφαση στον τρόπο λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των οργάνων της που συμβάλλουν στην ομαλή λειτουργία της και στη συνεργασία των μελών κρατών της. Έτσι, μέσα από παρουσιάσεις και βίντεο, δόθηκε αρχικά η εικόνα της Ε.Ε. και κυρίως έγινε προσπάθεια να κατανοηθεί η λειτουργία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ενός από τα πιο σημαντικά όργανα της Ε.Ε. Οι δραστηριότητες, όμως, δεν περιορίστηκαν μόνο στη συζήτηση και στην ανταλλαγή απόψεων· οι νέοι πέρασαν στη δράση αναπαριστώντας το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Συγκεκριμένα, οι νέοι στο πλαίσιο μικρών ομάδων δημιούργησαν τις δικές τους πόλεις, δίνοντας ό,τι χαρακτηριστικά επιθυμούσαν, με στόχο τη δημιουργία μιας ιδανικής γι’ αυτούς πόλης. Στη συνέχεια, προσπάθησαν να προτείνουν έναν νόμο που αφορά την πόλη τους και να τον φέρουν προς ψήφιση στο δικό τους Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Κάθε πόλη επέλεξε τους εκπροσώπους της, οι οποίοι ανέλαβαν να παρουσιάσουν το νόμο και τα επιχειρήματά τους για να πείσουν και τα μέλη των άλλων πόλεων να ψηφίσουν υπέρ του νόμου αυτού. Η δραστηριότητα είχε μεγάλη επιτυχία και ο διάλογος που προέκυψε είχε μεγάλο ενδιαφέρον, ενώ έγινε καλύτερα αντιληπτός ο ρόλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και η μεγάλη αλληλεξάρτηση των χωρών που υπάγονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Μάθημα 2ο οι διακρίσεις της κοινωνίας
Τις επόμενες ημέρες του προγράμματος, αντικείμενο της συζήτησης και των δραστηριοτήτων ήταν οι διακρίσεις που γίνονται στην κοινωνία. Οι νέοι εκπροσωπώντας την χώρα τους, ανέλαβαν να παρουσιάσουν μια μορφή διάκρισης που συμβαίνει στη χώρα τους ή στην πόλη τους. Οι παρουσιάσεις έγιναν με τη μορφή μικρών θεατρικών μέσα από τα οποία γνωστοποιήθηκαν οι διακρίσεις που γίνονται είτε απέναντι στους συγκεκριμένους νέους είτε απέναντι σε άλλα μέλη της δικής τους κοινωνίας. Οι διάφορες μορφές διακρίσεων που παρουσιάστηκαν έγιναν μετέπειτα αφορμή για συζήτηση, μέσα από την οποία αναζητήθηκαν οι πιθανές αιτίες που δημιουργούν αυτές τις καταστάσεις, ενώ ταυτόχρονα έγινε και κάποια σύγκριση ανάμεσα στις διαφορετικές περιπτώσεις που καταγράφηκαν για τις διάφορες χώρες. Αυτό που προέκυψε μέσα από τη συζήτηση, ήταν η ομόφωνη αποστροφή των νέων από κάθε είδους διακρίσεις και η θέληση για προσπάθεια κατάργησής τους. Στη συνέχεια, οι νέοι έφεραν τον “αποκλεισμό” που γίνεται στη κοινωνία, στο δικαστήριο. Χωρισμένοι σε τρεις ομάδες, των δικαστών, των ενόρκων και των εναγόντων, οδήγησαν τον “αποκλεισμό” στο εδώλιο του κατηγορουμένου με σκοπό να αποφασίσουν την αθώωση ή την ενοχή του. Οι ενάγοντες παρουσίασαν με επιχειρήματα τα εγκλήματά του και έφεραν ως μάρτυρες θύματα αποκλεισμού από την κοινωνία για να αναδείξουν την ενοχή του. Η υπεράσπιση, την οποία ανέλαβαν οι υπεύθυνοι του προγράμματος δεν κατάφερε να απαλύνει τα εγκλήματα του αποκλεισμού και έτσι οι ένορκοι ομόφωνα αποφάσισαν την ενοχή του και τον οδήγησαν σε ισόβια κάθειρξη. Η νίκη ενάντια στον αποκλεισμό και τις διακρίσεις ήταν γεγονός!
Μέρος 3ο: Οι επιχειρήσεις
Το τρίτο μέρος του προγράμματος περιελάμβανε δραστηριότητες για τον τρόπο οργάνωσης μιας επιχείρησης. Ιδιαίτερα στις μέρες μας, που η αγορά εργασίας είναι τόσο ανταγωνιστική και εξαπλώνεται εκτός των ορίων μιας χώρας, το άνοιγμα μιας επιχείρησης και η επιβίωσή της είναι κάτι ιδιαίτερα δύσκολο και απαιτεί μεγάλη προσπάθεια και πάνω απ’ όλα σωστές και προσεκτικά μελετημένες κινήσεις και στρατηγικές. Οι νέοι χωρισμένοι πάλι σε μικρές ομάδες, ανέλαβαν να οργανώσουν τη δική τους επιχείρηση, με στόχο να πετύχουν το μεγαλύτερο δυνατό κέρδος και να κατακτήσουν την αγορά εργασίας. Οι επιχειρήσεις που προέκυψαν δεν έμειναν στα όρια του απλού σχεδιασμού, αλλά έγιναν πραγματικότητα. Οι νέοι δημιούργησαν τη δική τους ανοιχτή αγορά, στην οποία έστησαν τις μικρές επιχειρήσεις τους, πουλώντας αντικείμενα ή υπηρεσίες. Σε κάθε επιχείρηση μοιράστηκε ένα αρχικό ποσό, το οποίο τα μέλη της επιχείρησης ανέλαβαν να πολλαπλασιάσουν, προωθώντας τα προϊόντα τους. Προέκυψε, έτσι, μια αγοραπωλησία ανάμεσα στους νέους, που τους έκανε να συνειδητοποιήσουν τους κανόνες και το “παιχνίδι” που διαδραματίζεται στην αγορά, τον μεγάλο ανταγωνισμό, καθώς και τις δυσκολίες που συναντούν οι επιχειρήσεις στην προσπάθειά τους για επιβίωση, στην πρώτη φάση, και μετέπειτα για την παραγωγή του μεγαλύτερου δυνατού κέρδους.
Μέσα από το πρόγραμμα, οι νέοι συνειδητοποίησαν το ρόλο τους ως Ευρωπαίοι πολίτες, ως πολίτες που εκτός από δικαιώματα έχουν και υποχρεώσεις, είδαν με κριτική ματιά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η σύγχρονη Ευρώπη, η οποία βρίσκεται στο έλεος της οικονομικής κρίσης, ήρθαν αντιμέτωποι με σημαντικά ζητήματα, όπως αυτό των διακρίσεων και του αποκλεισμού, που αντιμετωπίζουν όλες οι κοινωνίες και απέκτησαν πληθώρα γνώσεων για τη λειτουργία της αγοράς και τον τρόπο οργάνωσης μια επιχείρησης. Ωστόσο, το σημαντικότερο που προέκυψε μέσα από όλη αυτή τη διαδικασία ήταν η συνεργασία των νέων, η ανταλλαγή απόψεων και ιδεών, η ανταλλαγή στοιχείων του πολιτισμού κάθε χώρας και η γνωριμία με άτομα από διαφορετικές χώρες, με διαφορετική κουλτούρα και νοοτροπία. Η επικοινωνία και η συνεργασία λειτούργησαν σε άριστο επίπεδο, ενώ εν κατακλείδι, η απλή γνωριμία μετατράπηκε σε φιλία, όχι μόνο σε επίπεδο ατόμων, αλλά και σε επίπεδο χωρών.
Πρέπει να τονισθεί ότι, όλα τα παραπάνω, πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο των προγραμμάτων του «Υouth in action» υπό την αιγίδα της UNESCO. Από την πλευρά της Ελλάδος, το πρόγραμμα διεξήχθη από τον οργανισμό PRAXIS, έναν μη κυβερνητικό και μη κερδοσκοπικό οργανισμό με έδρα τις Σέρρες. Κύρια αποστολή του οργανισμού είναι να παρέχει βοήθεια στους νέους να μοιράζονται τις απόψεις τους και να συμμετέχουν σε ομαδικές δραστηριότητες μαζί με άλλους νέους της Ευρώπης, προσφέροντας σε όλους τη δυνατότητα συμμετοχής σε ευρωπαϊκά προγράμματα ανταλλαγής νέων. Τέλος, να σημειωθεί ότι η ελληνική ομάδα που συμμετείχε στο πρόγραμμα αποτελούνταν από τους Ευαγγελία Δαγκαλίδου, Ευθύμιο Μακαρά, Ανδρέα Καμελίδη, Θέλμα-Λυδία Πολούα, Αθηνά Σουλιώτη και Πελαγία Χατζηλάρη.
*Η Αθηνά Μ. Σουλιώτη, είναι πτυχιούχος του Παιδαγωγικού Τμήματος του ΑΠΘ.
03 Σεπ 201310.00
03 Σεπ 201310.00
http://www.typosthes.gr/%CE%A4%CE%BF%CF%80%CE%B9%CE%BA%CE%AC/article/?aid=29621&fb_action_ids=10151626115954212&fb_action_types=og.likes&fb_source=other_multiline&action_object_map=%7B%2210151626115954212
No comments:
Post a Comment